١٣ ديسمبر ٢٠٠٦

مصر وتعليم مصر


شخصيا أنا أرى أن التعليم المصري وللأسف مشروع فشل بكل المقاييس، وبرغم كل الأكاذيب والمزاعم التي يطلقها المسئولون عن أن مصر دولة متقدمة في المجال التعليمي، وكل ما يدعونه من محاولات للرقي بالمنظومة التعليمية في مصر إلا أنني أشك في صدقهم (عادتنا ولا هنشتريها، دايما مكدبين الحكومة) المهم طبقا لما ذكره موقع عشرينات فإن جورج برنارد شو كان يعتبر أن التعليم في بلاده (أيرلندا) تعليما فاشلا، لذا فلم يتم تعليمه فما بالكم بتعليمنا؟

يا ريت يا جماعة تعذروني، أنا عارف إن التدوينة ممكن ما يكونش ليها لازمة لكن أنا بافك عن نفسي، أصلي بعيد عنكم ثانوية، ادعولييييييييييييييييييييييييييي

2 Comments:

غير معرف يقول...

بص يابا الحاج

أبصملك بصوابعي العشرين إن التعليم في مصر ولاااااااااااا ليه أي لزمة غير تعلم القراءة والكتابة وكذلك إجراء بعض العمليات الحسابية.. دة طبعا بالإضافة للقدرة الفائقة على كروتة وإنجاز أي عمل في السريع قبل ميعاد الامتحان بساعات

وأنا معاك الشهادة بتاعة التعليم ملهاش أي لزمة.. زيها زي أي حاجة في البلد دي. ملهاش لزمة

لكن هناك بعض الأشياء التي من المهم أن تنجزها وإن كنت لها كاره

ومن ضمن الحاجات دي التعليم.. لازم تنجزه لإن هو دة التعليم المتاح، مش عاجب إفضل مش متعلم (ولو إن الحالتين جوهرهما واحد) ولكن القالب يختلف

مثلا مفيش بلد تاني هيبصلك لو لقاك مش ملتزم بالتعليم الكفتجي اللي في مصر، فأكيد هيتوقعوا إنك مش هتعرف تلتزم بنظمهم الصارمة.. هيفتكروك عندي وبتاع مشاكل يعني

فاعمل في نفسك خير وإضمن حاجة تسهل عليك تخليصك من همّ البلد دي.. خلليك شايل أي بكالوريوس أحسن من مش شايل غير هدومك على جثتك.. بتفرق والله في حاجات كتير إسمع كلامي

يللا سلام

Abd El Rahman Magdy يقول...

أنا عارف إني لازم أتعلم عشان لو عرفت أطفش وده اللي مصبرني على التعليم لحد دلوقتي
وأدينا بنخبط وزي ما تيجي تيجي
ربنا يخلصنا ونستريح بقى
دي كانت مجرد فضفضة باعبر بيها عن اللي جوايا

© مش عارف - Template by Blogger Sablonlari